سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکتری ریاضی در خراسان رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند نقش پررنگ زنان روستایی در توسعه گلخانه‌ها و زنبورداری تنها زن رزمنده در عملیات بیت المقدس چه کسی است؟ بیرون‌پریدن مرگبار زن باردار از  پنجره پاسخ به چند پرسش تربیتی کودکان | خواب منظم به کودکان آرامش می‌دهد آیا صدازدن والدین با  اسم کوچک، نشانه صمیمیت است؟ بازآفرین قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مرقد امام‌رضا(ع) پادکست | صبح برادرم را تشییع و عصر برادر دیگرم را بدرقه کردم
سرخط خبرها
نگاهی به زندگی همسر مرحوم کافی که به تازگی درگذشته است| زنی که تا لحظه مرگ وفادار به اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران بود

نگاهی به زندگی همسر مرحوم کافی که به تازگی درگذشته است| زنی که تا لحظه مرگ وفادار به اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران بود

  • کد خبر: ۲۰۶۶۵۷
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
همسر خطیب نامدار و روحانی مبارز و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد کافی (ره) که پا به پای همسرش مسیر مبارزاتی را طی کرد پس از طی یک دوره بیماری سخت درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد کافی معروف به شیخ کافی را قدیمی‌های مشهد خیلی خوب می‌شناسند. با آن صدای خروشان و مبارزه طلبانه اش که نوار‌های سخنرانی اش زمانی در خانه‌های مردم هم وجود داشت.

او با اینکه عمر کوتاهی داشت و سال ۱۳۵۷ به صورت مشکوکی کشته شد. نعمت‌الله نصیری رئیس ساواک در خاطرات خود گفته است که طرح تصادف به دستور مستقیم محمدرضا پهلوی بوده است؛ چرا که شیخ کافی موی دماغ اهداف استعماری پهلوی بود و در راستای روحیه انقلابی و مبارزه با ظلم قلم و زبان و روح و جسم خود را به کار می‌گرفت.

نگاهی به زندگی همسر مرحوم کافی که به تازگی درگذشته است| زنی که تا لحظه مرگ وفادار به اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران بود

خدمات او به مردم در عمر کوتاه ۴۲ ساله‌اش به قدری بود که مردم ایران شیخ کافی را با وجود تبعید‌ها و مصائب فراوان، خیلی زود او را شناختند. ساخت مهدیه تهران، ساخت درمانگاه، کمک به نیازمندان، ایجاد صندوق قرض الحسنه، تأسیس حوزه علمیه، ساخت مسجد، مدرسه و حمام در ایلام، ساخت و بازسازی چندین حمام، مدرسه و مسجد در دیگر شهر‌های استان ایلام و روستا‌های اطراف از جمله خدمات مرحوم کافی بود.

این وسط، حضور و زندگی او در شهر‌های مختلف برای مسیری که انتخاب کرده بود؛ هم به لحاظ علمی و هم مبارزاتی بخش دیگری از زندگی او بود؛ گاهی مشهد، گاهی قم، گاهی تهران و گاهی شهر‌های دیگر ایران برای تبلیغ و سخنرانی‌های انقلابی. خودش گفته است «من اهل بین‌الملل، اصلیتم یزدی هست متولد مشهد و ساکن تهران هستم»؛ البته زندانی شدن‌هایش را هم نباید فراموش کرد که خود داستانی دارد.

زنی که پشت صحنه مبارزات شیخ کافی است

این همه همت و شوق و انگیزه مرحوم شیخ احمد کافی را برای چند لحظه تصور کنید که چه شرایط سختی را در عمر کوتاه خود ثبت کرده است؛ اما آنچه شاید در طول این سال‌ها کسی آن را ندیده است همراهی و پشتیبانی همسر مرحوم کافی است که در تمامی لحظه‌ها کنار او بوده و نبودن‌ها و سختی‌های این سبک زندگی را صبوری کرده است.

اینکه زنی با وجود ۸ فرزند قد ونیم قد، از این شهر به آن شهر برود، اینکه صبح از خواب بیدار شود و خبر دستگیری همسرش را بدهند یا با وجود اینکه می‌داند زندگی پرتلاطمی را انتخاب کرده است، اما پا به پای او، زندگی را به دندان می‌گیرد تحسین برانگیز است. کسی به این بخش زندگی یک زن، یک مادر توجه نکرده بود تا اینکه دو روز پیش خبر فوتش، اخبار رسانه‌ها را زیر و رو کرد و متوجه شدند طاهره سادات موسوی شاهرودی همسر خطیب نامدار و پایه گذار مهدیه تهران شیخ احمد کافی پس از طی یک دوره بیماری درگذشته است.

بی شک چنین زنی خود از مقامات علمی و معنوی بالایی برخوردار بوده است که تا لحظه آخر زندگی اش، پای اعتقادات و آرمان‌های انقلاب و اهداف همسرش ایستاده است.

طاهره سادات موسوی شاهرودی کیست؟

طاهره سادات موسوی شاهرودی همسر شیخ احمد کافی متولد دهه ۲۰ در مشهد بود. او یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ بر اثر بیماری درگذشت. طاهره سادات موسوی شاهرودی همسر حاج احمد کافی و دختر مرحوم سیدحسین موسوی شاهرودی است. این بانوی عالمه در سال ۱۳۳۹ با شیخ احمد کافی ازدواج کرد و دارای هشت فرزند شش دختر و دو پسر می‌باشد.

خاطره‌ای از مرحومه شاهرودی از روز حادثه و آخرین دیدار با همسرش

مرحومه طاهره سادات موسوی شاهرودی مدتی پیش در گفت و گویی، آخرین سفر خانوادگی‌شان با شیخ احمد کافی را اینطور شرح داد «ظهر روز پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۵۷ آقای کافی به منزل آمد و خواست برای سفر مشهد آماده شویم؛ بنابراین همان روز به سمت مشهد حرکت کردیم که راننده با سرعت بالایی حرکت می‌کرد و هر چقدر همسرم به او تذکر می‌داد، بی‌فایده بود.

لوازم داخل خودرو هم بوی ماده بیهوشی اتر می‌داد و یک حالت رخوت و خواب آلودگی بر ما غالب بود. بعد از توقف کوتاهی که در شیروان برای اقامه نماز صبح داشتیم، مجدد به‌راه افتادیم. من در خواب بودم که این اتفاق رخ داد، با یک کامیون ارتشی تصادف شدیدی کردیم و شدت تصادف در حدی بود که موتور خودرو چندین متر آن طرف‌تر پرتاب شده بود.

من و بچه‌ها که دچار مشکلات و جراحات زیادی شده بودیم به بیمارستانی در قوچان منتقل می‌شویم، اما از همسرم بی‌اطلاع بودم، غافل از اینکه وی را به بیمارستان ارتش منتقل کرده بودند و گویا در راه بیمارستان به قتل می‌رسد.»

از نعمت‌الله نصیری رئیس ساواک نقل‌شده که طرح تصادف به دستور مستقیم محمدرضا پهلوی بوده است؛ بنابراین با پخش خبر تصادف کافی یزدی، مردم شهر‌ها و روستا‌های دور و نزدیک پیاده و سواره، مسیر‌های منتهی به شهر را با حضور خود اشغال کرده بودند.

گذری کوتاه بر زندگی شیخ احمد کافی

احمد کافی متولد ١٣ مرداد ۱۳۱۵ در مشهد بود و در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۵۷ در جاده چناران بر اثر تصادف رانندگی درگذشت. او از روحانیون و خطیبان نامدار پیش از انقلاب به شمار می‌رود که با سخنرانی‌های پرشور خود به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت، به گونه‌ای که چندین بار به وسیله ساواک به زندان و تبعید محکوم شد. وی علاوه بر مبارزات سیاسی به تاسیس مراکز مذهبی متعدد از جمله ساخت مهدیه تهران پرداخت.

نگاهی به زندگی همسر مرحوم کافی که به تازگی درگذشته است| زنی که تا لحظه مرگ وفادار به اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران بود

احمد کافی در عصر پهلوی اول در یک خانواده ده نفری به دنیا آمد، پدرش میرزا محمد کافی و مادرش زهرا غفورپور بود. پدربزرگش میرزا احمد کافی از علمای معروف یزد بود که به قصد زیارت به مشهد عزیمت و در آنجا سکنی گزیده بود.

در یکی از سخنرانی‌ها این‌طور تعریف می‌کند: «یکی از من پرسید شما اهل کجا هستید؟ من هم گفتم اهل بین‌الملل، اصلیتم یزدی هست متولد مشهد و ساکن تهران» و پدر وی متولد مشهد بود. در اواخر دوران حکومت پهلوی دوم مورد سوء قصد قرار می‌گیرد. روز فوت وی (احتمالا به قتل رسیده است)، مصادف با نیمه شعبان بوده است.

شیخ احمد کافی با وجود مشغله‌های فراوان ارتباطش با فرزندانش خوب بود و در خانه فرصت‌های بهینه‌ای برای ارتباط با همسر و دختران و پسرانش خلق می‌کرد. او برخلاف بعضی مرد‌ها که کار در خانه را برای خودشان عیب می‌دانند، شیخ احمد با آن شأن و مقامی که بیرون از خانه داشت، تا از راه می‌رسید با وجود خستگی، عبا و عمامه‌اش را کنار می‌گذاشت و می‌رفت کمک همسرش. در کار‌های خانه، مشارکت می‌کرد و حتی سابقه آشپزی هم داشت.

نگاهی به زندگی همسر مرحوم کافی که به تازگی درگذشته است| زنی که تا لحظه مرگ وفادار به اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران بود

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.